Városlista
2024. november 15, péntek - Albert, Lipót

Hírek

2015. Május 13. 09:39, szerda | Belföld
Forrás: sopronhirado.hu - Fotó: MTI

Többszörös anyagi csapás érheti a meggondolatlan Uber-autóst

Többszörös anyagi csapás érheti a meggondolatlan Uber-autóst

Módosítania kell a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását annak, aki civil autósként bekapcsolódik az adózói kiskapukat kihasználó Uber rendszerébe.

A normál, magánhasználatú üzembentartásra kötött biztosítással ugyanis nem lehet üzleti tevékenységet folytatni, üzletszerűen személyt szállítani. Akik ezt elmulasztják, bírságra számíthatnak - olvasható a sopronhirado.hu oldalon.

Az adóhatóság mellett mostmár a biztosítótársaságukkal is meggyűlhet a baja az Uberben résztvevő autósoknak. Nemrégiben a német biztosítási szövetség arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenlegi hatályos előírások alapján az összes közösségi közlekedésben szereplő sofőr köteles jelenteni, hogy magán- vagy üzleti célokra használja autóját. Mivel pedig az Uber esetében egyértelműen pénzt termelő, üzleti célú tevékenységről van szó, ezért a német biztosítói érdekképviselet szerint mindenképpen meg kell változtatni az üzletben részt vevő autó üzembentartási besorolását.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) szerint a hazai szabályozások ugyancsak pontosan ezt írják elő. Így az Uberrel együttműködő civil autósoknak a kötelező biztosítás megkötésekor hitelt érdemlően meg kell adniuk minden olyan információt, amelyet a biztosítók figyelembe vehetnek a lehetséges kockázatok megállapításához és a megfelelő biztosítási díj megállapításához.

„Ha a biztosítás megkötésekor az autó még hétköznapi, magánhasználatú autóként funkciónál, de ezt követően a jármű üzembentartója bekapcsolódik az Uber rendszerébe, akkor mielőtt ez megtörténik, az autót üzembentartónak erről haladéktalanul kötelessége tájékoztatni a biztosítót” – hangsúlyozta a Mabisz kommunikációs vezetője. Gilyén Ágnes hozzátette: egyelőre arról még nincs adatuk, hogy a világszerte heves ellenérzést kiváltó újfajta taxiszolgáltatás hazai megjelenése miatt megváltoztatta-e már valaki autója biztosításának besorolását. Azok esetében viszont, akik ezt nem teszik meg és uberesként kárt, netán balesetet okoznak, azok ellen a közlési kötelezettség megsértése miatt a biztosító jogi lépéseket tehet.

Gilyén Ágnes kitért arra is, hogy az érintett üzembentartó saját döntés alapján természetesen köthet cascot is az uberes autóra is.

„Egyrészt saját járművének megóvása miatt is jól jöhet, de ezen a módon az utas esetleges poggyászkárnak megtérítésekor is mentesülhet a fizetés alól” – fűzte hozzá.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást egyébként nem tesz különbséget abban a tekintetben, hogy ki a károsult. Így ugyanúgy megilleti a kártérítés az uberes jármű által okozott káresemény károsultját, mint ahogy az uberes jármű üzembentartóját is, ha ő a károsult. A kgfb kártérítési fedezet ráadásul minden esetben kiterjed a járműben utazó utasok káraira. Amennyiben ráadásként a casco-szerződés mellett még külön utas balesetbiztosítást is kötnek, akkor az további segítség az utaskárok rendezésére.

Az azonban egyelőre még nem tisztázott, hogy a jogalkotók a későbbiekben nem teszik-e szükségessé a tevékenységhez valamilyen kiegészítő biztosítás megkötését.

Adóelkerülés miatt is bírságot kaphatnak az uberezők

Persze ma még az is kérdés, hogy nem tiltják-e be részlegesen vagy teljesen az Uber-szolgáltatást Magyarországon is. Az Uber rendszerint a jogi kiskapukat kihasználva, közösségi autózásnak feltüntetve jelent meg a világ számos országában, így nálunk is, emiatt gyakorlatilag mindenhol akadt gondja a hatóságokkal, elsősorban adóelkerülés és tisztességtelen piaci előnyhöz jutás miatt. Az Uber sofőrjei ugyanis a törvényben előírt feltételek teljesítése és mindenféle adózás nélkül végezhetnek a taxizáshoz hasonló, üzleti alapú személyszállító tevékenységet. Hollandiában és néhány más uniós országban emiatt például teljesen betiltották ezt a fajta üzleti vállalkozást, a rendőrség 10 ezer eurós bírsággal bünteti az uberező autósokat.

Magyarországon szintén adóhivatali vizsgálatot kezdeményeztek a cég ellen. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter amellett, hogy elismeri az újgenerációs elektronikus közösségi szolgáltatások létjogosultságát, az érdemi adófizetés és a taxizáshoz szükséges szakmai feltételeket hiányolja. A tárcavezető szerint a vizsgálat elsődleges oka a piaci verseny megóvása, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelme.

A Hollandiában bejegyzett Uber International Holding B. V. gyakorlatilag internet-alapú diszpécserszolgáltatást nyújt a magyar civil „sofőrök” és azok utasai számára, nem kevés jutalékért, és miután nem rendelkezik magyarországi telephellyel, itthon nem fizet adót, sőt a leányvállalatként működő Uber Hungary Kft. ugyancsak érdemi adófizetés nélkül végzi tevékenységét. Az Uber rendszerébe bekapcsolódott magyar "sofőröknek" – miután Magyarország területén végeznek üzletszerű személyszállító munkát – szintén adóznia kell a szerzett jövedelem után. Ha a közreműködő autóvezetők ellen is most megindított adóhatósági vizsgálat hiányosságokat tár fel, akkor akár 200 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak mindazokra, akik nem rendelkeznek a tevékenységhez szükséges adószámmal és egyéb engedélyekkel.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 15. 08:03, péntek | Belföld

Továbbra is kínlódik az építőipar

Az idén szeptemberben az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 8,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. November 15. 08:01, péntek | Belföld

Szijjártó Péter: minden szinten folyamatos a magyar-szlovák párbeszéd az államnyelvtörvény ügyében

Minden szinten folyamatos a párbeszéd a magyar és a szlovákiai kormány között az államnyelvtörvény ügyében, a pozsonyi vezetés tagjai azonban világossá tették, hogy nem kívánják korlátozni a kisebbségi nyelvhasználatot