Városlista
2024. november 15, péntek - Albert, Lipót

Hírek

2013. Február 26. 05:00, kedd | Belföld
Forrás: mno.hu

0,9 litert fogyaszt 100-on a VW XL1

0,9 litert fogyaszt 100-on a VW XL1

Szép csendben megvalósult az álom, a Volkswagen szériagyártásig vitte XL1 autóját, amely egy liter alatti fogyasztásával bátran nevezhető szupertakarékosnak. A legújabb generáció még tovább fejlődött üzemanyag-takarékosság terén és a gyáriak állítása szerint beéri csupán 0,9 liter gázolajjal az első 100 km-en, ami 21 g/km-es széndioxid-emissziót jelent.

Szép csendben megvalósult az álom, a Volkswagen szériagyártásig vitte XL1 autóját, amely egy liter alatti fogyasztásával bátran nevezhető szupertakarékosnak. Az autó az 1-litre concept és az L1 tanulmányok büszke utódja. 2002-ben mutatták be a kétüléses fogyasztásbajnok autó első generációját a 1-litre concept személyében, az L1 tanulmányt pedig a 2009-es Frankfurti Autószalonon csodálhatta meg első ízben a közönség.

A wolfsburgiak tovább csiszolták az autót, így született meg az XL1, amely az SEV, azaz super efficient vehicle (szupertakarékos jármű) kategóriában száll ringbe. A legújabb generáció még tovább fejlődött üzemanyag-takarékosság terén, és a gyáriak állítása szerint beéri csupán 0,9liter gázolajjal az első 100 km-en, ami 21g/km-es széndioxid-emissziót jelent.

A legnagyobb különbség az elődökkel szemben, hogy a sofőr és utasa immáron nem egymás mögött, tandem-szerű elhelyezésben ül, hanem a praktikum és a szemnek is kellemesebb külső okán a konvencionálisabb forma szerint egymás mellett foglalnak helyet. Az ajtók nyílása sem hétköznapi, a kilincset megnyitva az ajtók az Aoszlopra szerelt zsanéron csüngve tárják fel a hibrid VW belsejét. Viszont hosszú utakra és nagy bevásárlásokra természetesen nem alkalmas az XL1, ugyanis csomagtartójának csupán 100 literes térfogata nagyon hamar megtelik.

A mozgatásról hibrid hajtáslánc gondoskodik, ugyanúgy gázolajos egység és elektromotor kooperációjával, mint azt a BMWi8-nál is láthattuk, csak itt jóval kisebb teljesítménnyel kell számolnunk. A 800 köbcentis kéthengeres TDI erőforrás a legkorszerűbb közös nyomócsöves technológiát kapta meg, minek köszönhetően 48 lóerővel veszi ki a részét a munkából, míg a segítségére siető elektromotor 27 további paripával járul hozzá a hajtáshoz.

A forma csakis az alacsony légellenállást szolgálja
A forma csakis az alacsony légellenállást szolgálja
Fotó: Autó Pult

A kombinált összteljesítmény ennek megfelelően 75 lóerő, ami első ránézésre kevésnek tűnhet, azonban a könnyű anyagok (szénszál erősítésű műanyagok – CFRP; magnézium felnik; kerámia féktárcsák; alumínium futómű, fék és kormányrendszeri alkatrészek) széleskörű alkalmazásának köszönhetően mindösszesen 795kg-os tömeget kell mozgatnia.

A márkához híven a sebességváltás folyamatáról hétfokozatú duplakuplungos DSG váltó gondoskodik, a villany- és a dízelmotor közt pedig automatikusan vezérelt kuplung felel azért, hogy az XL1 képes legyen csakis az elektromotorral vagy a két erőforrás együttes segítségével haladni. Amikor nincs szükség gyorsító erőre és az 5,5 kWh-s lítium-ion akkumulátorokban van elegendő töltés, a gázolajos egység lekapcsol; így a villanymotor egyedüli használatával összesen maximum 50km tehető meg, ez után már mindenképpen bekapcsol a belső égésű motor. Az alacsony fogyasztásnak hála, túl nagy üzemanyagtartály sem kellett a hibrid VW-be, az előreláthatólag 10literes tankkal a gyártó 550 km-es hatótávot ígér.

Bár ebben a kategóriában a menetdinamikai adatok nem játszanak túl nagy szerepet, azért a 12,7 másodperces 0–100-as sprint és az elektronika által korlátozott 160 km/h-s végsebesség abszolút becsületesnek számít egy apró dízel-elektromos hibridtől.

Az extrém alacsony fogyasztásban persze nemcsak a csúcstechnológiás hajtásláncnak, hanem az alacsony légellenállásnak is rendkívül nagy szerepe van: az XL1 0,189-es légellenállási tényezője kiemelkedően jónak számít (a személyautók között a Mercedes-Benz CLA dicsekedhet 0,22-es tényezővel). 3888 mm-es hossza és 1665 mm-es szélességes egyébként a VW Polóéval vetekszik, egyedül 1153 mm-s magassága marad el VW kisautójáétól, ez utóbbi adatával inkább a Gallardo Spyderrel tud birokra kelni.

A Volkswagen ráadásul nem aprózza el a történetet, ugyanezen hajtásláncot másik modellbe is beépíti: A kis up! a nyolcdecis dízel és a villanymotor párosával lapos testvéréhez hasonlóan az első 100kilométeren egy liter körüli fogyasztást fog tudni produkálni. A minimálisan nagyobb étvágy a 130kg-mal nehezebb tömegnek és a nagyobb légellenállásnak köszönhető.

Két fő utazhat az alacsony fogyasztás mellett
Két fő utazhat az alacsony fogyasztás mellett

Emellett a Golfból is hibridet faragnak a wolfsburgiak, ám a kompakt modell esetében már nem dízel-elektromos hajtásra hagyatkoztak a mérnökök, hanem az 1.4 TSI 150 lóerős verzióját építették össze egy 100 lovas villanymotorral, ahogy azt az Audi A3 e-tron esetében is láthattuk már.

A 347 Nm össznyomatéknak köszönhetően 7,6 szekundum alatt éri el a konnektorról is tölthető Golf a 100km/h-s sebességet, miközben akár 1,5 liter benzinnel is megelégszik. Ehhez persze szükséges teli akkumulátorral útnak eredni, ami 50km elegendő töltést biztosít.

Címkék: autó

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 15. 08:03, péntek | Belföld

Továbbra is kínlódik az építőipar

Az idén szeptemberben az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 8,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. November 15. 08:01, péntek | Belföld

Szijjártó Péter: minden szinten folyamatos a magyar-szlovák párbeszéd az államnyelvtörvény ügyében

Minden szinten folyamatos a párbeszéd a magyar és a szlovákiai kormány között az államnyelvtörvény ügyében, a pozsonyi vezetés tagjai azonban világossá tették, hogy nem kívánják korlátozni a kisebbségi nyelvhasználatot